Odporność organizmu – Jak wzmocnić odporność? Fakty i mity

Na rynku jest mnóstwo specyfików, terapii, itp. rzeczy, które mają nam pozwolić wzmocnić odporność. Co do większości z nich możemy być pewnie tylko jednego: osłabią naszą kieszeń. Tymczasem, najlepsze metody na wzmocnienie odporności są praktycznie za darmo. Oto one:

Owoce i warzywa to podstawa w walce o odporność naszego organizmu na infekcje


Czy suplementy diety wzmacniają odporność? Raczej nie

Po pierwsze, nie ma mocnych dowodów na to, że suplementy diety wzmacniają odporność. Zaleca się je właściwie tylko w przypadku niedoborów. Wpływu suplementów witaminowo-minerałowych na polepszenie stanu zdrowia osoby zdrowej nie stwierdzono[x]! Co więcej, wiele z nich nie zawiera składników, którymi się reklamują[x]. Tymczasem Polacy wydają na nie miliardy złotych!

Jedyna suplementacja, która zdaje się mieć sens, to witamina D w miesiącach jesienno-zimowych, gdy jest mniej słońca czy witamina B w przypadku wegetarian[x].

Czy wyjście na zimno obniża odporność? Raczej na pewno nie

Większość ekspertów jest zgodna, że okres przeziębień przypada na późną jesień i wczesną wiosnę, nie dlatego, że „pogoda jest zdradliwa”. Tylko dlatego, że ludzie przebywają więcej w zamkniętych pomieszczeniach blisko siebie. W szczególności nie jest tak, że na przykład eskimosi częściej się przeziębiają[x].

Co obniża odporność? Szybka lista

Stres, brak ćwiczeń fizycznych i ruchu, brak snu, zła dieta oraz używki[x]. Jasno z tego wynika, że wzmacniając odporność, można jeszcze dodatkowo zaoszczędzić trochę pieniędzy!

Co wzmacnia odporność? Szczegółowe wyjaśnienia

Stres obniża odporność. Jeśli więc stresujesz się, że zachorujesz, zwiększasz tym samym szanse, że to się stanie! Żeby zmniejszyć poziom kortyzolu (hormon stresu), który zmniejsza naszą zdolność do obrony immunologicznej, zaleca się działania, które mają potwierdzony efekt relaksujący. Na przykład? Medytację. A na pewno nie alkohol czy inne używki – ich spożywanie nie wzmacnia, tylko obniża naszą odporność.

Ćwiczenia fizyczne podwyższają odporność. To w końcu jeden z filarów stylu życia zalecanego przez Krakowskiego Centu$ia! Dlaczego? Między innymi dlatego, że wzmacniają odporność, mają wpływ na samopoczucie, wydłużają długość i jakość życia[x].

Poza tym pozwalają oszczędzić pieniądze (na wydanych lekach i lekarzach)!

Możesz zacząć od dzisiaj? Tutaj piszę o korzyściach treningu siłowego i jak zacząć ćwiczyć

Ale uwaga! Jeśli naszym celem jest utrzymanie wysokiej odporności, należy nie przesadzać. Ekstremalny wysiłek fizyczny osłabia organizm i obniża odporność[x].

Jest jak najbardziej na miejscu, jeśli chcemy budować formę. Co na dłuższą metę może poprawić nasze statystyki odpornościowe. Jednak w okresie zmęczenia po treningu i „dochodzenia do siebie” narażamy się na wyższe ryzyko infekcji.

Sen podwyższa odporność. Dla dorosłych będzie to 6-8 godzin snu o w miarę regularnych porach. Jeśli jednak czujesz się zmęczonym, na pewno pomoże też krótka popołudniowa drzemka.

Jak zasnąć? Ta prosta metoda stosowana przez US Army może ci pomóc

Szczepionki. Szczepienia pomagają uniknąć chorób, często na blisko 100 proc. Szczepionka przeciw grypie pomaga jej uniknąć i zmniejsza ryzyko, że grypa będzie miała ciężki przebieg, także gdy pojawi się groźniejsza jej mutacja[x].

Zdrowa dieta – postawa w walce o większą odporność

Zbilansowana dieta to podstawowe narzędzie w walce z chorobą, zanim ona jeszcze nas dopadnie. Na co szczególnie trzeba zwrócić uwagę? Dużo warzyw i owoców, które zapewnią nam właściwe ilości mikroskładników. Ważne jest też dostarczanie wystarczającej liczby kalorii. Gdy szaleje epidemia, to nie jest na pewno najlepszy moment na szybkie zrzucanie kilogramów. Twój organizm potrzebuje paliwa, z tego powodu, gdy naszym celem jest odporność, odradza się szczególnie unikanie diet niskowęglowodanowych[x].

Jeśli chodzi o parę szybkich uwag odnośnie diety, to: na pewno statystyczny Polak je za mało zielonych warzyw i jagód, orzechów i nasion. A spożywa za dużo cukru, alkoholu, tłuszczów nasyconych i mięsa.

Uwaga! Szczególnie powinno się uważać na spożycie czerwonego mięsa

Odpada: alkohol i używki, szczególnie w nadmiarze. Ale są dowody, że nawet małe ilości obniżają odporność[x]. W szczególności palacze (czy „waperzy”) są w większym stopniu narażeni na infekcje dróg oddechowych[x].

Są natomiast dowody, że picie dużych ilości wody pozwala zmniejszyć ryzyko zakażeń. Wyschnięte śluzówki to łatwiejsza do pokonania bariera dla wirusów[x].

Ostatnio aktualizowany:

Dodaj komentarz

Przewiń do początku